انا العطشان

دست نویسی از زنجیره نامتناهی افکارم...

دست نویسی از زنجیره نامتناهی افکارم...

انا العطشان

مکانی برای ثبت خاطرات، دلنوشته ها و ...

آخرین نظرات
۱۴
فروردين ۹۴

 

فهرست:

تاریخچه: 2

Intel 8085. 2

Intel 8086. 2

Intel 8088. 2

Math Co-Processor (کمک پردازنده های ریاضی) 2

توضیحات.. 2

درون یک پردازنده. 2

پردازنده فوق دارای : 2

حافظه های RAM و ROM... 2

دستورالعمل های ریزپردازنده 8088. 2

 

 

[1]

مدل

8088

8055

تولید شده

از  1979 تا  1990

از  1979 تا  1990

ماکسیمم  CPU clock rate

5 MHz تا  10 MHz

3، 5 و  6 MHz

سرعت FSB

5 MHz  تا  10 MHz

--

ست عملکرد

x86 (IA-16)

8080

ریزساختار

8088

--

تعداد هسته ها

1

--

L1  کش

بر اساس مادربرد

--

پیشینه

Intel 8080
Intel 8085
Intel 8086

Intel 8080

جانشین ها

Intel 80188
Intel 80186

Intel 8086

پکیج ها

 

 

تاریخچه:

Intel 8085

شرکت اینتل با تغییراتی در پردازنده 8080, ریزپردازنده 8085 را به بازار عرضه کرد که مشابه پردازنده MC6800 فقط با ولتاژ +5V کار میکرد.
تراشه 8085 ترکیبی از سه تراشه 8080 به عنوان قسمت اصلی پردازنده , 8224 به عنوان راه انداز باس و 8228 به عنوان کنترل کننده باس سیستم می باشد .

تراشه 8085 یک پردازتده 8 بیتی بوده و در آن از تکنولوژی NMOS استفاده شده است . در این پردازنده حدودا 6200 ترانزیستور استفاده شده که به صورت یک IC چهل پایه ( Pin ) ساخته شده است .
پردازنده 8085 میتواند با 16 خط آدرس , تا 64 کیلو بایت از حافظه را به طور مستقیم و با 8 بیت مربوط به I/O تا 500 دستگاه ورودی , خروجی را آدرس دهی کند.

در این پردازنده فقط دو دستورالعمل به مجموعه دستوالعمل تراشه 8080 اضافه شده است که یکی از آنها مربوط به خواندن و نوشتن سریال اطلاعات و دیگری وقفه است .[2]

 8086 و8088 در پردازنده های 8-بیتی بزرگترین بهبودی را داشته اند. معماری X86 در این پردازنده ها بکار گرفته شده است. این مبنایی بر بوجود آمدن معماری X86 در پردازنده ها شد. امروزه معماری X86 درجدیدترین مدل از پردازنده های Pentiumاستفاده می شود.

Intel 8086

(این پردازنده می توانست داده ها را به 65536 ترکیب مختلف با هم ترکیب کند، بنابراین نسبت به پردازندهای در حقیقت آزمایشی قبلی خود که 8 بیتی بودند و عملا هرگز در تاریخ کامپیوتر ، نقشی عملی و حائز اهمیت نداشتند،یک پردازنده واقعی محسوب می شد.

این تراشه شامل 29000 ترانزیستور و 20 خط آدرس بود که توانایی آدرس دهی 1 مگا بایت حافظه Ram  را داشت . اما نکته جالب این است که طراحان کامپیوتر در آن زمان، هیچ وقت گمان نمی کردند که ممکن است کاربر یا سیستمی بیش از یک مگا بایت حافظه احتیاج داشته باشد. این تراشه در فرکانسهای 8،6،5 و 10 مگا هرتزی موجود بود.[3]

Intel 8088

  این پردازنده عملا یک 8086  بود ، با این تفاوت که خطهای آدرس این پردازنده به گونه متفاوتی اداره می شد.  این تراشه برای اولین کامپیوتر شخصی IBM انتخاب شده بود و مانند  8086  ، توانایی کار با کمک پردازندهای ریاضی  8087 را داشت. [4]

8088 یک باس داده 8 بیتی خارجی به جای 16 بیت باس 8086 دارد. ثبات های 16 بیتی و محدوده آدرس 1 مگابایتی آ تغییری نکرده است. درواقع بر اساس داکیومنشن اینل 8086 و 8088 دارای یک واحد اجرا (EU) هستند، فقط در واسط واحد باس تفاوت وجود دارد. [5]

Math Co-Processor (کمک پردازنده های ریاضی)

در پردازندهای قدیمی تر، تا قبل از I486 پردازندها واحد محاسبات اعشاری در خود نداشتند و یک تراشه دیگر به نام کمک پردازنده ریاضی مخصوص این کار وجود داشت که در کنار پردازنده اصلی نصب می شد . بعدها این قسمت حذف شد و این بخش تحت عنوان واحد محاسبات اعشاری  FPU (Float Processing Unit) در درون پردازنده اصلی قرار گرفت. [6]
اولین ریزپردازنده ای که بر روی یک کامپیوتر خانگی نصب  گردید ، 8080 بود. پردازنده فوق هشت بیتی و بر روی یک تراشه قرار داشت . این ریزپردازنده در سال 1974 به بازار عرضه گردید. اولین پردازنده ای که باعث تحولات اساسی در دنیای کامپیوتر شد ، 8088 بود. ریزپردازنده فوق در سال 1979 توسط شرکت IBM طراحی و اولین نمونه آن در سال 1982 عرضه گردید. وضعیت تولید ریزپردازنده توسط شرکت های تولید کننده بسرعت رشد و از مدل  8088 به 80286 ، 80386  ، 80486 ، پنتیوم ، پنتیوم II ، پنتیوم III و پنتیوم 4  رسیده است . تمام پردازنده های فوق توسط شرکت اینتل و سایر شرکت های  ذیربط طراحی و عرضه شده است . پردازنده های پنتیوم 4 در مقایسه با پردازنده 8088 عملیات مربوطه را با سرعتی به میزان 5000 بار سریعتر انجام می دهد! جدول زیر ویژگی هر یک از پردازنده های فوق بهمراه تفاوت های موجود  را نشان می دهد.

 

 

 

Name

Date

Transistors

Microns

Clock speed

Data width

MIPS

8080

1974

6,000

6

2 MHz

8 bits

0.64

8088

1979

29,000

3

5 MHz

16 bits
8-bit bus

0.33

80286

1982

134,000

1.5

6 MHz

16 bits

1

80386

1985

275,000

1.5

16 MHz

32 bits

5

80486

1989

1,200,000

1

25 MHz

32 bits

20

Pentium

1993

3,100,000

0.8

60 MHz

32 bits
64-bit bus

100

Pentium II

1997

7,500,000

0.35

233 MHz

32 bits
64-bit bus

~300

Pentium III

1999

9,500,000

0.25

450 MHz

32 bits
64-bit bus

~510

Pentium 4

2000

42,000,000

0.18

1.5 GHz

32 bits
64-bit bus

~1,700

 توضیحات  

  • ستون Date نشاندهنده سال عرضه پردازنده است.
  • ستون Transistors تعدا ترانزیستور موجود بر روی تراشه را مشخص می کند. تعداد ترانزیستور بر روی تراشه در سال های اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده است .
  • ستون Micron ضخامت کوچکترین رشته  بر روی تراشه را بر حسب میکرون مشخص می کند. ( ضخامت موی انسان 100 میکرون است ).
  • ستون Clock Speed حداکثر سرعت Clock تراشه را مشخص می نماید.
  • ستون Data Width پهنای باند واحد منطق و محاسبات (ALU) را نشان می دهد. یک واحد منطق و حساب هشت بیتی قادر به انجام عملیات محاسباتی نظیر: جمع ، تفریق ، ضرب و ... برای اعداد هشت بیتی است. در صورتیکه یک واحد منطق و حساب 32 بیتی قادر به انجام عملیات بر روی اعداد  32 بیتی  است . یک واحد منطق و حساب 8 بیتی به منظور جمع دو عدد 32 بیتی می بایست چهار دستورالعمل را انجام داده در صورتیکه یک واحد منطق وحساب 32 بیتی عملیات فوق را صرفا" با اجرای یک دستورالعمل انجام خواهد داد.در اغلب موارد گذرگاه خارجی داده ها مشابه ALU است . وضعیت فوق در تمام موارد صادق نخواهد بود مثلا" پردازنده 8088 دارای واحد منطق وحساب 16 بیتی بوده در حالیکه گذرگاه داده ای آن هشت بیتی است . در اغلب پردازنده های پنتیوم جدید گذرگاه داده 64 بیتی و واحد منطق وحساب 32 بیتی است .
  • ستون MIPS  مخفف کلمات Millions of instruction per Second  ( میلیون دستورالعمل در هر ثانیه ) بوده و واحدی برای سنجش کارآئی یک پردازنده است.

درون یک پردازنده  8088
به منظورآشنائی با  نحوه عملکرد پردازنده لازم است، نگاهی به درون یک ریزپردازنده داشته و با منطق نحوه انجام عملیات  بیشتر آشنا شویم. یک ریزپردازنده مجموعه ای از دستورالعمل ها را  اجراء می کند. دستورالعمل های فوق ماهیت و نوع عملیات مورد نظر را برای پردازنده مشخص خواهند کرد. با توجه به نوع دستورالعمل ها ، یک ریزپردازنده سه عملیات اساسی را انجام خواهد داد :

  •  یک ریزپردازنده با استفاده از واحد منطق و حساب خود (ALU) قادر به انجام عملیات محاسباتی نظیر: جمع ، تفریق، ضرب و تقسیم است. پردازنده های جدید دارای پردازنده های اختصاصی برای انجام عملیات مربوط به اعداد اعشاری می باشند.
  •  یک ریزپردازنده قادر به انتقال داده از یک محل حافظه به محل دیگر است .
  • یک ریزپردازنده قادر به اتخاذ تصمیم ( تصمیم گیری ) و پرش به یک محل دیگر برای اجرای دستورالعمل های مربوطه بر اساس تصمیم اتخاذ شده است .

شکل زیر یک پردازنده ساده  را نشان می دهد.

پردازنده فوق دارای :

  • یک گذرگاه آدرس (Address Bus)  است که قادر به ارسال یک آدرس به حافظه است ( گذرگاه فوق می تواند 8 ، 16 و یا 32 بیتی باشد)
  • یک گذرگاه داده (Data Bus) است که قادر به ارسال داده به حافظه و یا دریافت داده از حافظه است (گذرگاه فوق می تواند 8 ، 16 و یا 32 بیتی باشد)
  • یک خط برای خواندن (RD) و یک خط برای  نوشتن (WR) است که  آدرسی دهی  حافظه را انجام می دهند. آیا قصد نوشتن در یک آدرس خاص وجود داشته و یا مقصود، خواندن اطلاعات از یک آدرس خاص حافظه است؟
  • یک خط Clock که ضربان پردازنده را تنظیم خواهد کرد. 
  • یک خط Reset که مقدار " شمارنده برنامه " را صفر نموده و یا باعث اجرای مجدد یک فرآیند می گردد.

فرض کنید پردازنده فوق هشت بیتی بوده واز عناصر زیر تشکیل شده است:

  • ریجسترهای A,B,C  نگاهدارنده هائی بوده که از فلیپ فلاپ ها ساخته شده اند.
  • Address Latch مشابه ریجسترهای A, B, C است.
  • شمارنده برنامه (Program Counter)  نوع خاصی از یک نگهدارنده اطلاعات است  که قابلیت افزایش بمیزان یک و یا پذیرش مقدار صفر را دارا است
  • واحد منطق و حساب (ALU) می تواند یک مدار ساده جمع کننده هشت بیتی بوده و یا مداری است که قابلیت انجام عملیات جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم را دارا است .
  • ریجستر Test یک نوع خاص نگاهدارنده بوده که قادر به نگهداری نتایج  حاصل از انجام مقایسه ها توسط ALU است .ALU قادر به مقایسه دو عدد وتشخیص مساوی و یا نامساوی بودن آنها است . ریجستر Test همچنین قادر به نگهداری یک Carry bit ( ماحصل آخرین مرحله عملیات جمع)  است . ریجستر فوق مقادیر مورد نظر را در فلیپ فلاپ ها ذخیره و در ادامه Instruction Decoder "تشخیص دهنده دستورالعمل ها " با استفاده از مقادیر فوق قادر به اتخاذ تصمیمات لازم خواهد بود.
  • همانگونه که در شکل فوق ، مشاهده می گردد از شش " 3-State" استفاده شده که به آنها "tri-State buffers" می گویند. بافرهای فوق قادر به پاس دادن مقادیر صفر و یا یک و یا قطع خروجی مربوطه می باشند.. این نوع بافرها امکان ارتباط چندین خروجی را از طریق یک Wire فراهم می نمایند. در چنین حالتی فقط یکی از آنها قادر به انتقال ( حرکت ) صفر و یا یک بر روی خط خواهد بود.

ریجستر Instruction و Instruction Decoder مسئولیت کنترل سایر عناصر را برعهده خواهند داشت . بدین منظور از خطوط کنترلی متفاوتی استفاده می گردد. خطوط فوق در شکل فوق نشان داده نشده اند ولی می بایست قادر به انجام عملیات زیر باشند:

  • به ریجستر A اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)
  • به ریجستر B اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)
  • به ریجستر C اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)
  • به " شمارنده برنامه " اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch)
  • به ریجستر Address اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch) 
  • به ریجستر Instruction اعلام نماید که مقدار موجود بر روی گذرگاه داده را در خود نگاهدارد.(Latch) 
  • به " شمارنده برنامه " اعلام نماید که مقدار خود را افزایش دهد.
  • به " شمارنده برنامه " اعلام نماید که مقدار خود را صفر (Reset) نماید.
  • به واحد منطق و حساب نوع عملیاتی را که می بایست انجام گیرد، اعلام نماید.
  • به ریجستر Test اعلام نماید که بیت های ماحصل عملیات ALU را در خود نگاهدارد.
  • فعال نمودن خط  RD ( خواندن )
  • فعال نمودن خط WR ( نوشتن )

حافظه های RAM و ROM
در بخش قبل گذرگاه های آدرس و داده نظیرخطوط RD,WR بررسی گردیدند. گذرگاه های فوق به حافظه های RAM ،ROM و یا هر دو متصل خواهند بود. در ریزپردازنده ساده فرضی فوق، از گذرگاه های آدرس و داده هشت بیتی استفاده می گردد. بدین ترتیب پردازنده قادر به آدرس دهی 256 بایت حافظه و خواندن و یا نوشتن هشت بیت از حافظه در هر لحظه خواهد بود. فرض کنید پردازنده فوق دارای 128 بایت حافظه ROM بوده که از آدرس صفر شروع شده و 128 بایت حافظه RAM که از آدرس 128 آغاز می گردد ، است . حافظه ROM تراشه ای است که اطلاعاتی را از قبل و بصورت دائم در خود نگهداری می نماید. گذرگاه های آدرس به  تراشه ROM اعلام خواهند کرد که کدام بایت را خواسته و آن را بر روی گذرگاه قرار خواهد داد. زمانیکه وضعیت خط RD تغییر نماید تراشه ROM بایت مورد نظر و انتخابی را بر روی گذرگاه داده قرار خواهد داد. RAM شامل بایت هائی از اطلاعات است. ریزپردازنده قادر به خواندن و نوشتن در حافظه فوق بر اساس سیگنال های دریافتی از خطوط RD و RW است . در رابطه با حافظه RAM می بایست به این نکته نیز اشاره گردد که این نوع از حافظه ها با از دست منبع انرژی ( برق ) اطلاعات خود را از دست خواهند داد.
تمامی کامپیوترها دارای حافظه ROM به میزان مشخص می باشند. ( برخی از کامپیوترها ممکن است دارای حافظه RAM نبوده نظیر میکرو کنترل ها ، ولی وجود و ضرورت حافظه ROM را در هیچ کامپیوتری نمی توان انکار نمود).بر روی کامپیوترهای شخصی حافظه ROM را BIOS نیز می نامند. زمانیکه ریزپردازنده فعالیت خود را آغاز می نماید ، در ابتدا دستورالعمل هائی را اجراء خواهد کرد که در BIOS می باشند. دستورالعمل های موجود در BIOS عملیانی نظیر تست سخت افزار و سیستم را انجام و در ادامه فرآیندی آغاز خواهد شد که نتیجه آن استقرار سیستم عامل در حافظه خواهد بود. (Booting) . در آغاز فرآیند فوق ، بوت سکتور هارد دیسک ( می تواند آغاز عملیات فوق از هارد شروع نشده و از فلاپی دیسک انجام گردد ، اتخاذ تصمیم در رابطه با وضعیت فوق بر اساس پارامترهای ذخیره شده در حافظه CMOS خواهند بود ) را بررسی خواهد کرد . بوت سکتور فوق حاوی برنامه ای کوچک است که در ادامه BIOS آن را خوانده و در حافظه RAM مستقر خواهد کرد. ریزپردازنده در ادامه دستورالعمل های مربوط به برنامه بوت سکتور را که در حافظه RAM مستقر شده اند ،اجراء خواهد کرد. برنامه فوق به ریزپردازنده اعلام خواهد کرد که اطلاعات دیگری را از هارد دیسک به درون حافظه RAM انتقال و آنها را اجراء نماید. با ادامه وتکمیل  فرآیند فوق سیستم عامل در حافظه مستقر ومدیریت  خود را آغاز می نماید.

دستورالعمل های ریزپردازنده 8088
هر ریزپردازنده دارای مجمو عه ای از دستورالعمل ها بوده که دارای کارآئی خاصی می باشند. این دستورالعمل ها بصورت الگوئی از صفر و یا یک پیاده سازی می گردنند. استفاده از دستورات فوق با توجه به ماهیت الگوئی آنها برای انسان مشکل و بخاطر سپردن آنها امری است مشکل تر! ، بدین دلیل از مجموعه ای  " کلمات " برا ی مشخص نمودن الگوهای فوق استفاده می گردد. مجموعه " کلمات " فوق " زبان اسمبلی " نامیده می شوند. یک " اسمبلر" قادر به ترجمه کلمات به الگوهای بیتی متناظر است .پس از ترجمه ، ماحصل عملیات که همان استخراج " الگوهای بیتی " است، در حافظه مستقر تا زمینه اجرای آنها توسط ریزپردازنده فراهم گردد جدول زیر برخی از دستورالعمل های مورد نیاز در رابطه با پردازنده فرضی را نشانن می دهد.

 

Instruction

Meaning

LOADA mem

لود نمودن ریجستر A از آدرس حافظه

LOADB mem

لود نمودن ریجستر B از آدرس حافظه

CONB con

لود نمودن یک مقدار ثابت در ریجستر B

SAVEB mem

ذخیره نمودن مقدار موجود در ریجستر B در یک آدرس حافظه

SAVEC mem

ذخیره نمودن مقدار موجود در ریجستر C در یک آدرس حافظه

ADD

جمع  A و B و ذخیره کردن حاصل در C

SUB

تفریق A و B و ذخیره کردن حاصل در C

MUL

ضرب  A و B و ذخیره کردن حاصل در C

DIV

تقسیم  A و B و ذخیره کردن حاصل در C

COM

مقا یسه  A و B و ذخیره کردن حاصل در Test

JUMP addr

پرش به یک آدرس مشخص

JEQ addr

پرش شرطی ( اگر مساوی است ) به یک آدرس مشخص

JNEQ addr

پرش شرطی ( اگر نا مساوی است ) به یک آدرس مشخص

JG addr

پرش شرطی ( اگر بزرگتر است ) به یک آدرس مشخص

JGE addr

پرش شرطی ( اگر بزرگتر و یا مساوی است ) به یک آدرس مشخص

JL addr

پرش شرطی ( اگر کوچکتر است ) به یک آدرس مشخص

JLE addr

پرش شرطی ( اگر کوچکتر و یا مساوی است ) به یک آدرس مشخص

STOP

توقف اجراء


 مثال : فرض کنید برنامه محاسبه فاکتوریل عدد پنج (5!=5*4*3*2*1 ) با یکی از زبانهای سطح بالا نظیر C نوشته گردد . کمپایلر ( مترجم ) زبان C برنامه مورد نظر را به زبان اسمبلی ترجمه خواهد کرد. ( فرض کنید که آدرس شروع RAM در پردازنده فرضی 128 و آدرس شروع حافظه ROM صفر باشد.) جدول زیر برنامه نوشته شده به زبان C را بهمراه کد ترجمه شده اسمبلی  معادل آن، نشان می دهد.

C Program

 Assembly Language

a=1;
f=1;
while (a <= 5)
{
    f = f * a;
    a = a + 1;
}

// Assume a is at address 128
// Assume F is at address 129
0   CONB 1      // a=1;
1   SAVEB 128
2   CONB 1      // f=1;
3   SAVEB 129
4   LOADA 128   // if a > 5 the jump to 17
5   CONB 5
6   COM
7   JG 17
8   LOADA 129   // f=f*a;
9   LOADB 128
10  MUL
11  SAVEC 129
12  LOADA 128   // a=a+1;
13  CONB 1
14  ADD
15  SAVEC 128
16  JUMP 4       // loop back to if
17  STOP

در ادامه می بایست کدهای ترجمه شده به زبان اسمبلی به زبان ماشین ( الگوهای بیتی ) ترجمه گردند. بدین منظور لازم است که هر یک از دستورات اسمبلی دارای کد معادل (OpCode) باشند. فرض کنید دستورات اسمبلی در پردازنده فرضی دارای OpCode ( کدهای عملیاتی) زیر باشند.

Assembly Instruction

Opcode

LOADA mem

1

LOADB mem

2

CONB con

3

SAVEB mem

4

SAVEC mem

5

ADD

6

SUB

7

MUL

8

DIV

9

COM

10

JUMP addr

11

JEQ addr

12

JNEQ addr

13

JG addr

14

JGE addr

15

JL addr

16

JLE addr

17

STOP

18

در نهایت برنامه ترجمه شده  به زبان اسمبلی به زبان ماشین ( الگوهای بیتی )  ترجمه خواهد شد.

 

Assembly Language

Bit Patterns

// Assume a is at address 128
// Assume F is at address 129
0   CONB 1      // a=1;
1   SAVEB 128
2   CONB 1      // f=1;
3   SAVEB 129
4   LOADA 128   // if a > 5 the jump to 17
5   CONB 5
6   COM
7   JG 17
8   LOADA 129   // f=f*a;
9   LOADB 128
10  MUL
11  SAVEC 129
12  LOADA 128   // a=a+1;
13  CONB 1
14  ADD
15  SAVEC 128
16  JUMP 4       // loop back to if
17  STOP

// Assume a is at address 128

// Assume F is at address 129

Addr OpCode/value

0    3             // CONB 1

1    1

2    4             // SAVEB 128

3    128

4    3             // CONB 1

5    1

6    4             // SAVEB 129

7    129

8    1             // LOADA 128

9    128

10   3             // CONB 5

11   5

12   10            // COM

13   14            // JG 17

14   31

15   1             // LOADA 129

16   129

17   2             // LOADB 128

18   128

19   8             // MUL

20   5             // SAVEC 129

21   129

22   1             // LOADA 128

23   128

24   3             // CONB 1

25   1

26   6             // ADD

27   5             // SAVEC 128

28   128

29   11            // JUMP 4

30   8

31   18            // STOP

 

همانگونه که مشاهده می نمائید برنامه نوشته شده به زبان C  به 17 دستورالعمل معادل اسمبلی و 31 دستورالعمل زبان ماشین تبدیل گردید.

 Instruction Decoder (تشخیص دهنده نوع دستورالعمل ها) با انجام عملیاتی خاص، نوع دستورالعمل را تشخیص خواهد داد. فرض کنید دستور العمل ADD را داشته باشیم و بخواهیم  نحوه تشخیص دستورالعمل را دنبال نمائیم :

  • در زمان اولین Clock ، دستورالعمل Load می گردد. ( فعال کردن بافر tri-state برای " شمارنده برنامه "  ، فعال شدن خط RD ، فعال کردن Data-in در بافر tri-state )
  • در زمان دومین  Clock ، دستورالعمل ADD تشخیص داده خواهد شد.( تنظیم عملیات جمع برای ALU ، ذخیره نمودن ماحصل عملیات ALU در ریجستر C )
  • در زمان سومین Clock،  " شمارنده برنامه " افزایش خواهد یافت ( در تئوری این مرحله می تواند در زمان دومین Clock نیز صورت پذیرد)

همانگونه که ملاحظه گردید ،  هر دستورالعمل اسمبلی دارای چندین Clock Cycle است . برخی از دستورات نظیر ADD دارای دو و یا سه Clock و برخی دیگر از دستورات دارای پنج ویا شش Clock خواهند بود.[7]

 

 

 



[1] Wikipedia.org

[2] http://www.daneshju.ir

[3] http://parsmizban.com

[4] http://parsmizban.com

[5] Wikipedia.org

[6] http://parsmizban.com

[7] http://www.srco.ir/whyhow/contents/WhatIsCPU.htm

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی